Vitamine D-tekort voorkomen

Dagelijks zonlicht
KlokZonlicht is onze belangrijkste bron van vitamine D. Dankzij zonlicht kunnen we vitamine D aanmaken in onze huid. Om een vitamine D-tekort te voorkomen is het belangrijk om iedere dag tussen 11.00-15.00 uur 15 tot 30 minuten buiten te komen. De handen en het hoofd moeten dan onbedekt zijn om te zorgen dat de huid voldoende zonlicht krijgt. De zon moet hoog aan de hemel staan, zodat de zonkracht sterk genoeg is. Een ezelsbruggetje: de zon staat hoog genoeg als bij zonlicht je schaduw korter is dan je lichaam. In de lente- en zomermaanden is in Nederland de zonkracht vaak voldoende voor de aanmaak van vitamine D.

Vette vis
Vitamine D komt maar heel beperkt voor in voeding; alleen vette vissoorten zoals zalm, makreel en paling bevatten relatief veel vitamine D. Een gevarieerd voedingspatroon levert daardoor onvoldoende vitamine D voor onze dagelijkse behoefte.

Vitamine D-supplementen
Je krijgt onvoldoende zonlicht tijdens de Nederlandse herfst- en wintermaanden, als je onvoldoende buiten komt of als je vaak bedekkende kleding draagt. Je doet er in die gevallen verstandig aan om dagelijks vitamine D-supplementen in de vorm van tabletten in te nemen.

De Gezondheidsraad raadt de volgende groepen Nederlanders aan dagelijks vitamine D-supplementen in te nemen:

tabel advies gezondheidsraad


Doe de Vitamine D-test

Wil je weten of jij ook extra vitamine D nodig hebt? Doe dan nu de Vitamine D-test en krijg direct een advies. Je kunt ook bij je apotheek terecht voor persoonlijk advies.

* Een donkere huid wordt getypeerd als huidtype IV, V en VI. Als vuistregel kun je stellen dat dit een huid is die niet verbrandt voordat hij bruin wordt. Vaak zijn dit mensen die oorspronkelijk afkomstig zijn uit landen dichtbij de evenaar.

** Onvoldoende buitenkomen: dagelijks minder dan 15 tot 30 minuten tussen 11.00 - 15.00 uur met hoofd en handen ontbloot.