Veelgestelde vragen

Vitamine D zorgt voor het behoud van sterke botten door de calciumbalans te regelen in ons lichaam. Het voorkomt aandoeningen als osteoporose, osteomalacie en de Engelse ziekte (rachitis).

Daarnaast is vitamine D ook belangrijk voor het behoud van spierkracht en het ondersteunen van onze spieropbouw. Voldoende vitamine D in ons lichaam zorgt voor het behoud van sterke spieren en daarmee voor een goede spierfunctie. Dit vermindert het risico op vallen en daarmee op botbreuken.

Lees verder over het belang van vitamine D.

Zonlicht vormt de belangrijkste bron voor vitamine D. Je huid maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Het advies van de Gezondheidsraad is dan ook om dagelijks bij hoogstaande zon (tussen 11.00 - 15.00 uur) 15 tot 30 minuten buiten te zijn met hoofd en handen onbedekt. Een ezelsbruggetje: de huid kan alleen voldoende vitamine D aanmaken wanneer de zon zo hoog staat, dat je schaduw korter is dan je lichaam. Helaas is in Nederland gedurende de herfst- en wintermaanden het zonlicht niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Voeding bevat beperkt vitamine D en kan onvoldoende zonlicht niet compenseren.
De Gezondheidsraad adviseert bepaalde groepen extra vitamine D te nemen.


Heb jij ook extra vitamine D nodig? Doe de Vitamine D-test!

De Gezondheidsraad adviseert bepaalde groepen extra vitamine D te nemen om een tekort te voorkomen. Je loopt extra risico op een vitamine D-tekort als je:
• te weinig in de zon komt
• een donkere huid hebt (huidtype IV, V of VI)
• vaak bedekkende kleding draagt
• jonger bent dan 4 jaar
• zwanger bent
• een vrouw van 50 jaar of ouder bent
• een man van 70 jaar of ouder bent
• osteoporose hebt
• obesitas hebt
• bepaalde medicijnen gebruikt

Lees verder over de risicogroepen voor een vitamine D-tekort.

Een tekort aan vitamine D brengt verschillende risico's met zich mee. Omdat vitamine D van belang is voor sterke botten en gezonde spieren kan een tekort leiden tot spierzwakte, botbreuken en afname van mobiliteit. Bij ouderen met een ernstig vitamine D-tekort wordt ook vaak botontkalking (osteoporose) en zachte, zwakke en pijnlijke botten (osteomalacie) geconstateerd. Bij kinderen kan een ernstig vitamine D-tekort ook de Engelse ziekte (rachitis) veroorzaken. Zwakke, kromgegroeide botten en O-benen zijn hier verschijnselen van.


Lees verder over vitamine D-tekort.

Zonlicht vormt de belangrijkste bron voor vitamine D. Het advies van de Gezondheidsraad is dan ook om dagelijks bij hoogstaande zon (tussen 11.00 - 15.00 uur) 15 tot 30 minuten buiten te zijn met hoofd en handen onbedekt. Bij voldoende zonlicht maakt de huid dan genoeg vitamine D aan.

De Gezondheidsraad adviseert bepaalde groepen extra vitamine D te nemen, waaronder:
• kinderen van 0 tot 4 jaar 
• zwangere vrouwen
• vrouwen van 50 jaar en ouder
• mannen van 70 jaar en ouder
• mensen die onvoldoende zonlicht krijgen door te weinig buitenkomen 
• mensen die vaak bedekkende kleding dragen 
• mensen met een donkere huid

Lees verder over het advies van de Gezondheidsraad over vitamine D.

De Gezondheidsraad adviseert bepaalde groepen extra vitamine D te nemen, waaronder:
• kinderen van 0 tot 4 jaar 
• zwangere vrouwen 
• vrouwen van 50 jaar en ouder
• mannen van 70 jaar en ouder 
• mensen die onvoldoende zonlicht krijgen door te weinig buitenkomen 
• mensen die vaak bedekkende kleding dragen
• mensen met een donkere huid


De juiste dosering vitamine D verschilt per persoon. Doe de Vitamine D-test op deze website, of vraag om een persoonlijk advies bij je apotheek.

Vitamine D zit maar beperkt in voeding. 70 tot 90% van onze totale vitamine D-productie wordt aangemaakt in de huid onder invloed van zonlicht. Ondanks dat je gezond en gevarieerd eet, kun je dus een risico hebben op een vitamine D-tekort. Een tekort kun je voorkomen door extra vitamine D in te nemen, naast je normale voedingspatroon.

Lees verder over het voorkomen van een vitamine D-tekort.

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Dankzij zonlicht kunnen we vitamine D aanmaken in onze huid. Om een vitamine D-tekort te voorkomen is het belangrijk om iedere dag tussen 11.00 en 15.00 uur 15 tot 30 minuten buiten te komen. De handen en het hoofd moeten dan onbedekt zijn, zodat de huid voldoende zonlicht krijgt.


Als je onvoldoende zonlicht krijgt dan is het belangrijk om extra vitamine D te nemen in de vorm van supplementen (voedingsmiddelen als aanvulling op je normale voeding, zoals vitaminepillen). De Gezondheidsraad adviseert bepaalde groepen mensen om dagelijks extra vitamine D te nemen. Loop jij risico op een vitamine D-tekort? Doe nu de Vitamine D-test!

Meestal wordt een vitamine D-tekort veroorzaakt door te weinig zonlicht. Dit kan komen door onvoldoende buitenkomen, het dragen van bedekkende kleding of het hebben van een donkere huid.


Meer weten over de groepen die risico lopen op een vitamine D-tekort?

Het advies van de Gezondheidsraad is om dagelijks bij hoogstaande zon (tussen 11.00 - 15.00 uur) 15 tot 30 minuten buiten te zijn met hoofd en handen onbedekt. Bij voldoende zonlicht maakt de huid dan voldoende vitamine D aan. Een ezelsbruggetje: de huid kan alleen voldoende vitamine D aanmaken wanneer de zon zo hoog staat, dat je schaduw korter is dan je lichaam. Helaas is in Nederland gedurende de herfst- en wintermaanden het zonlicht niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Extra vitamine D is dan van belang.

Lees verder over het voorkomen van een vitamine D-tekort.

Het is verstandig om je huid in de zon te beschermen met een zonnebrandcrème, zodat schadelijke zonnestraling wordt tegengehouden. Daar staat tegenover dat overmatig gebruik van zonnebrandcrème ervoor kan zorgen dat de huid minder vitamine D aanmaakt, wat uiteindelijk kan leiden tot een tekort.


KWF kankerbestrijding adviseert daarom ook: "Ga op zonnige dagen tussen 12.00 en 15.00 uur niet lang in de volle zon. Voor de ene huid is 15 minuten onbedekt in de zon genoeg, voor de andere maximaal 30 minuten. Dit is verschillend voor mensen met een lichte of donkere huid en voor mensen die veel of juist weinig buiten komen. Een lunchwandeling van 15-30 minuten is juist wel gezond voor de aanmaak van voldoende vitamine D."


Lees verder over het voorkomen van een vitamine D-tekort.

Wil je weten of jij extra vitamine D nodig hebt, doe dan nu de Vitamine D-test en krijg direct een advies. Je kunt ook bij je apotheek terecht voor een persoonlijk advies. Indien nodig kan je apotheek je doorverwijzen naar de huisarts.

IE staat voor Internationale Eenheden. Dit is een eenheid die wordt gebruikt om de hoeveelheid vitamine D per tablet uit te drukken. Soms wordt hoeveelheid vitamine D ook uitgedrukt in µg of mcg, wat staat voor microgram.
400 IE komt overeen met 10 µg/mcg en 800 IE met 20 µg/mcg.

In het vitamine D-advies van de Gezondheidsraad kun je lezen wat de voor jou aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D is, of je kan hiervoor terecht bij je apotheek. Op het etiket van je multivitamine kun je aflezen hoeveel vitamine D er in een tablet zit en of dit voldoet aan het gegeven advies. Zit er niet voldoende in je multivitamine,dan kan je deze aanvullen met een vitamine D-supplement.
Let op! De hoeveelheid vitamine wordt soms aangeduid in IE (Internationale Eenheden) en soms in µg (mcg/microgram). 200 IE komt overeen met 5 µg. Overschrijd de aanbevolen dagelijkse dosering niet.

De Gezondheidsraad adviseert bepaalde risicogroepen om dagelijks 400 (10µg) dan wel 800 IE (20µg) vitamine D te slikken.
Volgens de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (European Food Safety Authority, afgekort EFSA) is voor iedereen ouder dan 10 jaar een dagelijkse inname vitamine D van 4000 IE (100 µg) nog veilig. Je moet de voor jou aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dus wel heel ver overschrijden om hier bovenuit te komen.