Bronnen van vitamine D

Vitamine D en zonlicht
ZonVitamine D3 is de variant van vitamine D die in onze huid wordt aangemaakt onder invloed van de zon. Wist je dat in Nederland je huid onder invloed van zonlicht maar liefst 70-90% van je totale vitamine D-productie aanmaakt? De overige 10-30% krijgen we binnen via voedsel. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is voeding dus niet de belangrijkste vitamine D-bron, maar zonlicht.


Vitamine D-advies Gezondheidsraad
Omdat zonlicht onze belangrijkste bron voor vitamine D is, geeft de Gezondheidsraad* het advies om dagelijks bij hoogstaande zon (tussen 11.00 - 15.00 uur) 15 tot 30 minuten buiten te zijn met hoofd en handen onbedekt. Bij voldoende zonlicht maakt onze huid vitamine D aan. Een ezelsbruggetje hierbij: de huid kan alleen voldoende vitamine D aanmaken wanneer de zon zo hoog staat, dat je schaduw korter is dan je lichaam. Helaas is in Nederland gedurende de herfst- en wintermaanden het zonlicht niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Extra vitamine D is dan van belang.


Wanneer heb je extra vitamine D nodig?


Vitamine D beperkt in voeding aanwezig
Voeding bevat doorgaans heel weinig vitamine D. Alleen bepaalde vette vissoorten, zoals zalm, makreel en paling, zijn rijk aan vitamine D. In Nederland voegen we vitamine D beperkt toe aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Daardoor is een gevarieerd en gezond voedingspatroon maar een geringe bron van vitamine D.


Test je kennis over vitamine D 


* De Gezondheidsraad is een wetenschappelijk adviesorgaan in Nederland dat de regering en het parlement adviseert op het gebied van de volksgezondheid en het gezondheids(zorg)onderzoek.