Belang vitamine D

Vitamine D en sterke botten
Vitamine D is belangrijk voor het behoud van sterke botten: in de darmen zorgt het voor de opname van calcium uit voedsel, waardoor het de balans tussen de opbouw en afbraak van botten in stand houdt.


Als deze balans verstoord wordt en er meer calcium uit de botten gaat dan er in komt, bestaat de kans op:
• osteoporose (botontkalking), met name vrouwen lopen hier vanaf de overgang (menopauze ) extra risico op. 
• osteomalacie (zachte, zwakke en pijnlijke botten)
• ‘Engelse ziekte' (rachitis), dat bij kinderen kan leiden tot zwakke, kromgegroeide botten, O-benen en osteoporose.


Vitamine D voorkomt spierzwakte
Vitamine D is ook belangrijk voor het behouden van spierkracht en het ondersteunen van de spieropbouw. Voldoende vitamine D in ons lichaam zorgt voor het behoud van sterke spieren en daarmee voor een goede spierfunctie. Het risico op vallen neemt daardoor af, en wetende dat vitamine D daarnaast zorgt voor het behoud van sterke botten, vermindert ook de kans op botbreuken .


Vitamine D en een goede gezondheid
Naar het belang van vitamine D is de afgelopen jaren veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. Zo is er bijvoorbeeld ontdekt dat mensen met een voldoende of ruime voorraad vitamine D in hun lichaam, minder vaak de auto-immuunziekte multiple sclerose hebben. Ook zouden zij minder risico hebben op
darmkanker en diabetes mellitus type 1 (suikerziekte). Daarmee is alleen niet bewezen dat aanvulling van vitamine D ook helpt om deze ziekten te voorkomen.


Test je kennis over vitamine D!
Wat zijn de bronnen van vitamine D?


Lichaam